SEO

Satan, SEO a Subdomény – VOL VI. – Jezdci SEOkalypsy

Zdeněk Nešpor

SEO

Po několika trilionech redirectů a zrušení desítek tisíc subdomén zbývá otázka, kterou jsme zatím nezodpověděli. Jak to vlastně je? Jsou subdomény dobré nebo špatné?

Úvod

Jezdci SEOkalypsy je šestý a zároveň poslední díl ze série textů „Satan, SEO a Subdomény“. V předchozí části SEOfirot stromu života jsme popisovali problematiku stromu kategorií. Nyní jsme v závěru a detailněji se podíváme na problematiku subdomén a adresářů ze SEO pohledu. 

V rychlosti si pojďme zopakovat přehled hlavních typů subdomén Heureky:

  • Základní, systémové a informační (www, blog, info) ~20 subdomén.
  • Mobilní subdoména (m) 1 subdoména.
  • Subdomény kategorií (notebooky, mobilni-telefony, elektronika) ~2500 subdomén.
  • Brandové subdomény (sony, nikon, apple) ~60.000 subdomén.
  • Parametrické subdomény (herni-notebookandroid-telefonyxbox-360) ~1000 subdomén.

Tento text obsahuje souhrn všeho, co jsme zvládli udělat za pět let práce. A detailněji se věnuje problematice subdomén.

Pekelná jízda

Práce na „odsubdoménování“ Heureky jsme zahájili a naplánovali začátkem roku 2018. Tou dobou existovalo na české Heurece přibližně 65.000 subdomén. Pojďme si krátce zrekapitulovat celý postup až do konce roku 2022.

Parametrické sekce nám zabraly přibližně 18 měsíců. Definitivně se je podařilo vyřešit v polovině roku 2019. Zbavili jsme se tím 1,5 % subdomén a spousty duplicitních stránek. Zdánlivě drobný pokrok a zjednodušení cesty uživatelů na webu, které se ovšem velice hezky projevilo na konverzním poměru a revenue. Více ve článku Satan, SEO a Subdomény – VOL II. – Protinádorová SEOterapie.

V průběhu roku 2020 zmizely po roce příprav a půlročním testování z Heureky brandové koutky a především brandové kategorie. Zapsali jsme si pořádný zářez v podobě odstranění a přesměrování 92,3 % subdomén. Práce se nakonec kvůli nečekaným komplikacím protáhly až do poloviny roku 2022. Byznysový výsledek byl lehce pozitivní, ale klíčovým výstupem bylo zachování intenzity crawlingu od Googlebota. Ten začal častěji procházet užitečné stránky a rychleji indexoval nový obsah a aktualizoval informace zobrazované v SERPu. Více ve článku Satan, SEO a Subdomény – VOL III. – Řízená SEOcida.

Mezi roky 2018–2021 docházelo k postupnému nasazování responzivních částí Heureky, až nakonec došlo k přesunu mobilní verze webu na plně responzivní desktop. Jedna subdoména, která nás společně s MFI doháněla k šílenství. I v tomto případě se nakonec dostavil úspěch. Největší změny a jejich vyhodnocování probíhalo v období globální pandemie COVID-19. Data byla méně spolehlivá, ale v zásadě vše nasvědčovalo tomu, že vše proběhlo úspěšně bez ztráty cenných pozic a organické návštěvnosti. Více ve článku Satan, SEO a Subdomény – VOL IV. – Jedna vládne MFI.

Na subdomény kategorií, jejichž přesun by spadal nejspíše do let 2020–2022, nakonec řada nepřišla. Plány jsme změnili v důsledku velkých příprav na spuštění One Platform. Jednotné platformy a stromu kategorií pro všechny země Heureka Group, díky které se nakonec subdomén také zbavíme. Jen se to stane o něco později. Pravděpodobně do roku 2025. Více ve článku Satan, SEO a Subdomény – VOL V. – SEOfirot stromu života.

Tajnůstky ze zpovědnice

Pozorný čtenář nejspíš postřehl, že jsme doposud nezmínili pár dalších subdomén z oblasti "základní, systémové a informační". Jedná se třeba o darky.heureka.cz, blog.heureka.cz, certifikace.heureka.cz, inspirace.heureka.cz nebo onas.heureka.cz

Také jsme s nimi pracovali, ale povětšinou nešlo o nic, co by stálo za delší řeč z pohledu SEO. Za zmínku stojí redesign dárkového rádce, o kterém se více dočtete v článku: Nové Dárky na Heurece: Jak jsme nedělali to, co uživatelé chtějí, a díky tomu zdvojnásobili tržby. Podařilo se zrušit starý blog.heureka.cz na WordPressu a přemístit na web heureka.group a tak dále. Vždy se jednalo spíše o drobnosti a pár desítek přesměrování. Podobný osud již potkal a pravděpodobně bude čekat i některé podobné menší subdomény. 

Ale tyto nás nijak netrápí a nikdy netrápily. Ve všech uvedených případech byly totiž subdomény využity vhodně. Na weby, jejichž obsah často tematicky nesouvisí s obsahem hlavní domény1 a které běží na různých CMS spravovaných externími dodavateli. Pojďme se na toto téma nyní trochu zaměřit.

Rozhřešení odvěkého souboje subdomén a adresářů

Jsou tedy lepší subdomény nebo adresáře? Najdete nejspíše lidi, kteří budou skálopevně přesvědčeni v jedno či druhé. Jako u spousty jiných věcí v SEO, vždy jednoduše záleží na konkrétní situaci. Subdomény mohou být vhodné pro několik účelů. Například:

  1. Vytvoření prostoru pro nějakou službu nebo rozhraní. Například mail server (mail.domena.cz) nebo API (api.domena.cz).
  2. Oddělení dvou tematicky odlišných oblastí nebo služeb pro různé zákazníky. Například na www.domena.cz bude běžet e‑shop s bílým zbožím a na eko.domena.cz spustím vzdělávací projekt o ekologii. Nebo na velkoobchod.domena.cz bude administrační rozhraní pro B2B segment.
  3. Vytvoření testovacího webu (test.domena.cz) či staging prostředí (stage.domena.cz). U tohoto je hlavně potřeba dávat pozor, aby nic neuteklo ven a k obsahu se nedostal robot vyhledávače. 
  4. Jedním z typických využití subdomén je oddělení různých technologií. Na www.domena.cz mám web na míru. Na blog.domena.cz pak běží blog WordPressu. 
  5. Často pomocí subdomén dělají vícejazyčné weby. Kdy na cs.domena.cz beží česká verze, na en.domena.cz anglická a tak dále. 

Poslední dva body jsou už poněkud na hraně, protože se oboje dá jednoduše řešit a mít i v rámci adresářové struktury. Případně subdoménu naroutovat2 tak, aby se tvářila jako adresář hlavní využívané domény blog.domena.cz -> www.domena.cz/blog. Jazykové mutace jsou předmětem mnoha jiných diskuzí, do toho teď raději zabíhat nebudeme.

Klasická adresářová struktura www.domena.cz/kategorie nebo www.domena.cz/blog je běžnější a pro normální web zcela určitě vhodnější. Tři velké benefity adresářové struktury jsou jasnější interní prolinkování, budování silnějšího odkazového profilu a celkově jednodušší správa a eliminace subdoménových nejasností, protože vyhledávač vnímá subdomény jako separátní weby. Nebo ne? O tom pojednává následující kapitola. 

Kruhy pekelné

Moc jasných a relevantních informací k tomu, jak Google vnímá subdomény, se nám najít nepodařilo. V roce 20073 vyšel článek „Subdomains and subdirectories“4 od Matta Cuttse5, kde je vysvětleno, že Google používá tzv. „host crowding.“ Tedy, že zobrazuje více výsledků vyhledávání z jedné domény, protože zahrnuje i stránky ze subdomén. Ve stejném článku je také uvedeno, že Google snaží host crowding eliminovat.

Host crowding byl tou dobou na vzestupu a v SEO stále fungovalo mnoho velice efektivních black hat technik.6 V zásadě šlo o to, že se dobře rankující web (www.domena.cz) zreplikoval na jednu či více subdomén (replika1.domena.cz, replika2.domena.cz…). A následně se v SERPu zobrazovalo mnoho stejných výsledků pod sebou pouze z jednoho webu a jeho duplikátů. 

U nás se této technice říkalo „tapetování SERPu“.7 Tedy pokrytí co největší plochy a co nejvíce výsledků na určitou vyhledávací frázi. V tomto „tapetování“ Heureka díky subdoménám excelovala a těžila z něj dlouho. Nehledě na to, že s tím Google už bojoval a koncem roku 2007 (založení Heureky) host crowding začal omezovat. Každopádně toto je nejspíše jediný jasnější náznak, že Google do té doby vnímal subdomény jako separátní weby.

Uděláme teď velký skok až do roku 2019, kdy Google vypustil „site diversity“ core update.8 Aktualizaci zaměřenou na diverzitu výsledků, aby se u většiny hledaných dotazů zobrazovaly maximálně dva výsledky ze stejného webu. Site diversity systém naráží i na problematiku subdomén. 

Citujeme z Google Developers webu ze sekce o Site diversity9:

„Site diversity generally treats subdomains as part of a root domain. IE: listings from a subdomain (subdomain.example.com) and the root domain (example.com) will all be considered from the same single site. However, sometimes subdomains are treated as separate sites for diversity purposes when deemed relevant to do so.“

Dále máme k dispozici několik nejednoznačných náznaků od Johna Muellera z Google. 

Citace Johna Muellera z Google Search Central videa10:

…„Some servers make it easier to set up parts of a website as subdirectories. That’s fine for us. This helps us with crawling since we understand that everything’s on the same server and crawl it in a similar way. … You’ll need to verify subdomains separately in Search Console… We do have to learn how to crawl them separately but for the most part that’s just a formality for the first few days.“ 

Citace Johna Muellera z Google Webmaster Central hangoutu11:

„In general, we see these the same. I would personally try to keep things together as much as possible. So if it’s the same site, then try to put them on the same site essentially, and use subdomains where things are really kind of slightly different.“

Citace Johna Muellera z Google SEO office-hours12:

„We, from our point of view, when we talk with the search quality team, they say subdomains and subdirectories are essentially equivalent. You can put your content however you want. … With some kinds of websites, it’s also something where we might treat things on a subdomain slightly differently because we think maybe this is more like a separate website versus all of the same website.“

Pojďme si shrnout nabyté informace z předchozích zdrojů novějšího data: 

  • Někdy se subdoménami Google pracuje jako s jedním webem a někdy jako se separátními weby.
  • Adresáře pomáhají při prvním crawlování webu, protože je jasnější, že se jedná o funkční celek a všechno je možné procházet podobným způsobem (jednodušší identifikace crawling patternů). Ale je to jedno, protože do pár dní se crawler srovná i se subdoménami.
  • Subdomény a adresáře vnímá Google stejně a pracuje s nimi stejně. Až na situace, kdy je vnímá jinak.
  • Adresáře a subdomény jsou ekvivalentní. Ale u některých webů můžeme se subdoménami pracovat jako se samostatnými weby.

Z těchto vágních informací o moc moudřejší asi nikdo není. Kdybychom to měli shrnout do jedné věty, tak by zněla asi takto: „Je jedno jestli používáte adresáře nebo subdomény, je to totéž, až na nedefinované situace, kdy to jedno a totéž to není.“ Vítejte ve světě SEO. 

Čtení posvátných textů

Při čtení podobných informací a vyjádření má občas člověk chuť s prací seknout a jít se zabít. Ale pár věcí se dá vylovit, jak se říká, „mezi řádky.“ Téměř ve všech citovaných zdrojích je v různých souvislostech zmíněno nebo naznačeno, že adresáře jsou vhodnější a jednodušší na správu. Že je nejspíše lepší držet vše v rámci jedné (sub)domény. A také, že subdomény přináší spíše nevýhody. 

Dále často nacházíme zmínku o nástroji Google Search Console, kde je nutné verifikovat subdomény „separátně“. Odtud pravděpodobně pochází mýtus o separátně vnímaných subdoménách. Pokud fakt pomineme, že je již možné zakládat Domain Level properties13, tak ale tato informace nic nepotvrzuje. Spíše spadá do škatulky „správa subdomén je komplikovanější“.

Podivná ekvivalence subdomén a adresářů má také svoje vysvětlení. Vyhledávači je skutečně úplně jedno, zda někdo provozuje blog na blog.domena.cz, uplna-hovadina.domena.cz, www.domena.cz/blog nebo domena.cz/blog. Nezáleží na tom, protože se primárně bavíme pouze o jedné konkrétní a samostatně existující instanci nějakého obsahu.

Byť vyhledávač považuje subdomény a adresáře ve většině případů za totéž, tak to neplatí ve 100 % případů. Google sám volí, jak bude v konkrétním případě pracovat a hodnotit. Dvě a více subdomén s tematicky silně odlišným obsahem pravděpodobně vyhodnotí jako separátní. Dvě subdomény s tematicky stejným nebo podobným obsahem pravděpodobně vyhodnotí jako jeden web.

Ovšem nejsme schopni nijak určit ani poznat, kdy subdoménu jako separátní web bude vnímat. Bude na kategorie herni-konzole.heureka.cz a barvy-laky.heureka.cz nahlíženo jako na tematicky velmi odlišné separátní weby? Nebo je ze struktury URL, sitemap a strukturovaných dat dostatečně jasné, že se jedná o stejný web? Mají odkazy mezi subdoménami stejnou váhu jako mezi adresáři nebo ne? Tyto otázky asi nikdy nevyřešíme. 

Diskuze o subdoménách a adresářích se vedou dlouhé roky. A ještě dlouho povedou, protože najít jasnou implikaci14 je prakticky nemožné. Pojďme se proto raději vrátit na začátek prvního článku15 a zopakovat si jednu důležitou věc, na které se nic nemění: Subdomény nejsou příčinou úspěchu či neúspěchu. Kdysi možná pomáhaly v tapetování SERPu, ale to již neplatí. Důležité je, že na začátku cesty k úspěchu Heureky stála kvalitní a chytře postavená služba, která pokrývala reálnou potřebu uživatelů. 16

Archetypy dobra a zla v základních konceptech webové optimalizace

Slovo „Satan“ v názvu článků o subdoménách v Heurece nebylo zvoleno náhodně. Na první pohled evokuje něco negativního, odpudivého, ďábelského. 

Ďábel je vykreslován jako zosobnění zla. Jasný protipól dobra a element destrukce. Vyskytuje se v mnoha kulturách v desítkách obměn. Ovšem zpravidla představuje úplně jiné aspekty.

V hebrejštině je výraz satan (śāṭān, שָׂטָן) překládán jako „odpůrce“, „protivník.“ V arabštině (Shaitan, شيطان) zase jako „vzdálený“ či „zbloudilý“.17 Nový zákon pak používá termín „Pokušitel“. Všechny tyto výrazy mnohem lépe odpovídají našim potřebám.

Vyhledávače totiž koncepty jako dobro a zlo nerozlišují. Na té nejnižší úrovni jsou weby jen sítě, které se snažíme optimalizovat. Ovšem bez adekvátní péče mohou jednoduše zbloudit a stát se našimi protivníky. 

Pokušení subdomén

Subdomény nejsou a priori18 dobré nebo špatné. Záleží na jejich konkrétním využití. Spíše představují pokušení. V našem případě, kdysi dávno reprezentovaly pokušení interní. Když nám dobře fungovalo prvních 10, tak proč by nemělo fungovat i dalších 10.000 nebo 100.000 subdomén? Jak se říká. Cesta do pekel je dlážděná dobrými úmysly.

Ještě víc je potřeba si dát pozor na pokušení externí. Spousta lidí se pokoušela Heureku kopírovat v domnění, že subdomény jsou super. K tomu se dá napsat jen jediné. Nikdy nekopírujte cizí web, aniž byste měli detailní vhled do toho proč danou věc dělají a jak přesně funguje. Nepodléhejte mýtům a falešným iluzím. 

Rozštěpit web úplně zbytečně do několika subdomén nedává v dnešní době žádný větší smysl. Obecně pochopitelně záleží na možnostech, které daný web nebo hosting má. Drtivá většina běžně dostupných krabicových řešení, pronájmy e‑shopů či webů a hlavně hostingů nabízí zákazníkům velice omezené možnosti, se kterými se moc věcí vymyslet nedá. Pokud je subdoména jediná možnost, jak provozovat blog, tak je to v pohodě. Pravděpodobně to nebude optimální, ale nemusíte si s tím moc lámat hlavu. Bude to taky fungovat. Hlavní je nesnažit se nad vyhledávačem „vyzrát“ nebo něco „očůrat“.

Pokušení bývá silné. Musíte se naučit odolávat a rozhodovat se logicky, s rozmyslem a vizí dlouhodobé strategie. Zanechte vší naděje, pokud tak neučiníte. A jak už jsme si vysvětlili, samotné subdomény o úspěchu nerozhodují. Pojďme se podívat na faktory, které úspěch webů skutečně blokují.

Čtyři jezdci

Mnoho firem balancuje se svými weby na hraně potenciální apokalypsy. Někdo se v tom možná i vyžívá. Jsou čtyři cesty jak jít zkáze naproti. Říkejme tomu třeba MVHS framework. 

Mor

Weby bývají doslova promořeny stovkami chyb, zastaralého kódu a nedotažených věcí. A k tomu pochopitelně chceme všichni neustále růst a vydělávat víc peněz. Tyto dvě cesty jsou poněkud neslučitelné. 

Chyby jsou blokátorem efektivního postupu. Je k ničemu tvořit obsah, když je na webu tolik duplicit, že bot nové stránky prakticky necrawluje a indexace trvá měsíce. Je k ničemu mít hromadu produktů, když se web načítá 10 vteřin a uživatelé ho nemohou používat. Těch příkladů je hodně.

V nějaké chvíli je potřeba si dát stopku, oželet pár inovací, a vypálit různé bolístky a blokátory. Další pokrok bude jednodušeji a rychleji dosažitelný.

Mor byl v zásadě největší problém v Heurece. Problémy a nedotažené oblasti se dlouhodobě nakupily. Následně docházelo k řetězení chyb, které už nebylo možné řešit snadno a rychle. Je celkem jisté, že nás to nepříjemně zabrzdilo v rozvoji jiných oblastí. 

Chyby a díry je potřeba opravovat co nejdříve, dokud to jde jednoduše. Na něco se dá použít rychlá záplata, ale nikdy nevíte, kdy přestane fungovat. V SEO se nevyplácí podceňovat ani malé chyby. Zvláště u velkého webu. Pochopitelně se nebavíme o jedné nalezené 404, ale velkých chybových vzorcích. 

Válka

Lidi uvnitř firem často válčí proti sobě místo toho, aby se spojili a společně bojovali proti problémům. Vykašlete se na nějaké interní šarvátky. Vůbec nikam to nevede. Cílem všech by mělo být budovat kvalitní web/službu. 

Pokud se musí bojovat za každou prioritu a prkotinu, tak se těžce vytrácí jakákoliv efektivita. SEO musí mít důvěru a dostatek času pro rozvoj. A skutečně efektivní SEO vzniká spojením mnoha dalších kanálů. PPC částečně podporuje i organic a naopak. Social a PR pomáhá generovat odkazy. PR a brand pomáhají budovat povědomí o značce a tím zvyšovat její vyhledávání. SEO je skládačka z mnoha dílků, na které se musí podílet celá firma.

Například když vznikne článek, tak má být ideálně podpořen zpětnými odkazy, prohnán přes sociální sítě a newsletter a vytěžen pro PR aktivity. Obsah, se kterým se takto pracuje, je rychleji indexován vyhledávači a rychleji nabírá ranking. Vyžaduje to nějaké procesy a koordinaci, ale vyplatí se to.

Naštěstí v Heurece je nadprůměrně přívětivé prostředí a dobrá firemní kultura. Ale vidíme to občas jinde, kde lidi nebojují s problémy, ale proti sobě. V takovém prostředí nejde nic dokázat a nemá skoro smysl se o cokoliv pokoušet. 

Hladomor

Málo zdrojů, nekvalitní lidi, nekvalitní práce, stop stav na inovace. V prostředí, kde nic nejde, na nic nejsou peníze a všechno je problém, se SEO jednoduše nedá dělat vůbec. 

Organická návštěvnost není zdarma. Je výsledkem dlouhodobé práce a velké dávky úsilí. Je potřeba mít vyhrazený dostatek prostředků, kapacit na vývoji, rozpočtu na nástroje a odkazy. A hlavně dělat vše pořádně. Práce odvedená z poloviny nebude mít poloviční efekt, ale třeba jen čtvrtinový. Občas žádný, protože úkoly spojené se SEO jsou na sebe často navázané a musí být odbaveny ve správném pořadí. Stejně tak moc dobře nefunguje „teď něco uděláme a za půl roku dotáhneme zbytek“.

Typicky lepší/rychlejší indexace obsahu vyžaduje často opravu sitemap, smazání duplicit z webu nebo lepší prolinkování webu. Pokud se budete slepě hnát jen za trafficem a nevyřešíte technické blokátory, protože na to nejsou čas/peníze/chuť/síla/vůle, tak se nikam neposunete.

Bez adekvátních zdrojů se nikam pohnout nedá. 

Smrt

Zanedbejte web na dostatečně dlouhou dobu a časem skončíte. Nenápadně a bez varování. SEO je velice zrádné a má velkou setrvačnost. Když vypnete PPC, tak návštěvnost z reklamy přestane chodit okamžitě. Přestanete posílat newslettery a logicky přijdete i o tuto návštěvnost. Oproti tomu SEO může působit stabilnějším dojmem. Přestanete na něm dělat a organická návštěvnost stále chodí. Rok, dva, možná tři. Zlom k nule ovšem může přijít velice náhle. 

Na SEO je potřeba pracovat kontinuálně. Vyhledávače nespí a stále se mění. Toto je nutné reflektovat. Každý rok, který jste v SEO zanedbali, budete dohánět další dva roky. To je takový protipól oné zmíněné setrvačnosti. Než organickou návštěvnost (znovu) nakopnete, tak to prostě trvá. Občas hodně dlouho a bývá to fakt drahé.

Neočekávejte, že SEO specialista něco spasí do měsíce. Zvlášť u velkých webů je to práce na několik let a sbírání a lepení mnoha malých střípků. Samy o sobě nebudou mít dobré výsledky, ale až se to celé polepí, tak budete rádi, že jste do organické návštěvnosti investovali.

Očistec

Přípravami a plánováním všeho, co jsme popisovali v této sérii článků, jsme strávili dlouhé měsíce. Stovky hodin analýz, vyhodnocování, tvorby scénářů, příprav zadání úkolů a diskuzí se stakeholdery a vývojáři ve firmě. Trvdá práce se nám vyplatila. Nemůžeme říct, že by to vždy šlo jako po másle. Ale nakonec jsme většinu věcí vybojovali.

Za těch pět let jsme samozřejmě nepracovali jen na problematice subdomén. Škála věcí k řešení byla velice pestrá od klasických analýz klíčových slov, experimentům s GTMkem, scrapingu dat, příprav reportingů a různých automatizací.

Za zmínku stojí čtyři nástroje, které jsme si vyvinuly jako pomocníky pro naši práci. 

  • Redirect ToolTraffic Admin jsou nástroje, které umožňují masivní přesměrování URL a jejich správu. Vytvořil ho pro nás dedikovaný „Traffic Aquisition“ tým vývojářů. Nástroj není veřejný a je určen jen pro interní účely Heureky.
  • Systém Junior je sestava SQL databází a queries, které nám umožnily hromadně zpracovávat data pro stovky až tisíce analýz klíčových slov zároveň. Nástroj není veřejný.
  • URL Regexator vznikl jako pomůcka pro jednoduchou tvorbu regulárních výrazů s více subdoménani nebo URL slugy do Google Analytics a Google Search Console.
  • Robots.txt Validator nám pomáhal při validaci nových direktiv v robots.txt a revizích těch stávajících. 

Posvátná optimalizace

Rok v životě SEO specialisty ve velké firmě s několika obřími weby není žádná míra. Jak jsme popisovali v předchozích textech, ten jeden rok může zabrat klidně jen plánování a vyjednávání, než se vůbec do nějakých změn dá pustit. V našem případě nakonec ani těch pět let, co jsme pracovali na odsubdoménování Heureky, nebylo dost na to, abychom zvládli úplně vše. Ale nehledě na to, jsme se i tak úspěšně zbavili několika desítek tisíc subdomén, stovek miliard duplicit a udělali spoustu jiných užitečných úkolů a inovací. Byť původně plánovaná práce zatím není dotažená do úplného konce, tak věříme, že i tak máme být na co pyšní.

Ono na tom vlastně moc nezáleží. Pojmy jako "začátek" nebo "konec" jsou totiž v rámci SEO a webové optimalizace irelevantní. Vždy naskakujeme do rozjetého digitálního vlaku. A nikdy nikdo nebude mít vše hotové a dotažené. Skutečná "optimalizace",19 tedy obecně plošného a stabilního dosažení nejlepšího možného výsledku, je v extrémně dynamickém a silně konkurenčním světě on-line marketingu a webů prakticky nedosažitelné a zcela rozhodně dlouhodobě neudržitelné. Čas plyne, neustále přichází nové výzvy a stále se něco mění. Ona "posvátná" optimalizace je jen nikdy nekončící cesta, za co možná nejlepším výsledkem v konkrétní situaci a podmínkách. To je základní fakt, který musíme všichni akceptovat a naučit se s ním nějak žít. Panta Rhei!20

My teď především doufáme, že se nám podařilo vnést dostatek světla do problematiky subdomén a pomoci k tomu, aby do téhle pasti nespadlo více lidí. Snad vás naše články bavily a poučily. Loučíme se a zase někdy příště. 

Památník

Rádi bychom na závěr poděkovali všem kolegům, kteří nám pomáhali. Především pak vývojářům a produkťákům, kteří udělali největší kus práce a bez kterých bychom se nikam nemohli posunout! A také vedení Heureka Group, které nám dalo dostatek důvěry a prostředků, abychom mohli naše epické tažení realizovat. Děkujeme! Bez vás, vaší spolupráce a podpory bychom to nikdy nezvládli. ❤️


Seriál o SEO a subdoménách


Disclaimer

K textu přistupujte obezřetně. Tento článek a celý seriál neslouží jako návod. Texty neobsahují žádné „univerzální“ pravdy. Každý web představuje unikátní systém s různými výchozími podmínkami. Je nutný individuální přístup a perfektní znalost konkrétního webu i dané problematiky.

Článek popisuje náš web. Nijak nehodnotíme obecnou efektivitu subdomén či adresářů. Ani nedoporučujeme žádné konkrétní řešení. Opět se jedná o silně individuální záležitost, kterou ovlivňuje mnoho faktorů.

Strategie a detailní plány pro některé zde popsané aktivity vznikaly více než rok. Vše bylo mnohokrát diskutováno, průběžně testováno a validováno. Myslete na to, prosím, až budete podobné aktivity sami dělat.

Některá uvedená data mohou být nepřesná a účelově zkreslená. Konkrétní čísla, jako jsou například statistiky organické návštěvnosti, revenue, konverze a podobně, nemáme z pochopitelných důvodů v plánu vypustit ven. Klíčové informace, jako jsou počty subdomén, URL a naše postupy, jsou však uvedeny pravdivě bez přikrášlení.

Texty mohou obsahovat pokročilé koncepty a modely, které nejsou v oblasti SEO úplně standardní. Články je proto doplněny o poznámky pod čarou se zdroji, kde je vše detailně vysvětlené.


Poznámky:

  1. Respektive (sub)domén.

  2. Routing https://en.wikipedia.org/wiki/Routing

  3. Stejný rok, kdy byla založena Heureka.

  4. Článek Subdomain and Subdirectories https://www.mattcutts.com/blog/subdomains-and-subdirectories/

  5. Matt Cutts https://en.wikipedia.org/wiki/Matt_Cutts

  6. Black hat SEO https://en.wikipedia.org/wiki/Search_engine_optimization#White_hat_versus_black_hat_techniques

  7. Tapetování SERPu je ve skutečnosti širší pojem a může se jednat o tapetování pomocí různých technik. Nejen subdoménami. „Host crowding“ je pouze jeden typ tapetáže.

  8. Site diversity core update https://twitter.com/searchliaison/status/1136739062843432960

  9. Site diversity system, publikováno 6. 6. 2019, cit. 7. 3. 2023 https://developers.google.com/search/docs/appearance/ranking-systems-guide#site-diversity-system

  10. Subdomain or subfolder, which is better for SEO? Google Search Central, publikováno 21.12.2017, cit. 7. 3. 2023 https://www.youtube.com/watch?v=uJGDyAN9g-g

  11. English Google Webmaster Central office-hours hangout, Google Search Central, publikováno 18. 5. 2018, cit. 7. 3. 2023 https://www.youtube.com/watch?v=kQIyk-2-wRg&t=672s

  12. English Google SEO office-hours from September 17, 2021, Google Search Central, publikováno 17. 9. 2021, cit. 7. 3. 2023 https://www.youtube.com/watch?v=iXRhfPhEv2Y&t=2725s

  13. Announcing domain-wide data in Search Console https://developers.google.com/search/blog/2019/02/announcing-domain-wide-data-in-search

  14. Implikace https://en.wikipedia.org/wiki/Logical_consequence

  15. Viz článek https://www.heurekadevs.cz/satan-seo-subdomeny-i-chaos

  16. Opět viz článek https://www.heurekadevs.cz/satan-seo-subdomeny-i-chaos

  17. Satan https://en.wikipedia.org/wiki/Satan#Hebrew_Biblehttps://en.wikipedia.org/wiki/Satan#Islam

  18. A priori https://en.wikipedia.org/wiki/A_priori_and_a_posteriori

  19. Optimalizace pochází s latinského "optimus", které se překládá jako "nejlepší". https://en.wiktionary.org/wiki/optimus

  20. Panta Rhei -> Vše plyne. https://en.wikipedia.org/wiki/Panta_Rhei

Autor článku

Zdeněk přišel do Heureky v roce 2018 jako externí SEO specialista na pár hodin týdně. Nakonec tu zaktovil skoro na full-time. Věnuje se pokročilému technickému SEO a analýzám dat. Baví ho psát články, učit se Python a vyvíjet jednoduché nástroje, které pomáhají automatizovat rutinní úkony.

Podobné články

Příběhy webmasterů: Ruský spam, subdomain hijack, nástroje hromadného ničení a SEO pro Jekyll

Příběhy webmasterů: Ruský spam, subdomain hijack, nástroje hromadného ničení a SEO pro Jekyll

Běžná revize webu se občas může docela nepříjemně protáhnout. Zvlášť když zjistíte, že vám ruský…

Jak moc nás v Heurece (ne)trápí subdomény a jak bojujeme s kyberchaosem? Pozvánka na první SEO livestream

Jak moc nás v Heurece (ne)trápí subdomény a jak bojujeme s kyberchaosem? Pozvánka na první SEO livestream

První webinář a livestream Heureky o SEO proběhl 4. 6. 2020 od 10:15 na Twitchi. Podělili jsme se s…

Satan, SEO a Subdomény – VOL I. – Chaos přichází plíživě

Satan, SEO a Subdomény – VOL I. – Chaos přichází plíživě

Využití subdomén jako základního strukturálního elementu není žádná velká novinka. Heureka díky…

Zaber si svou židli!

<Nejsme asociálové/>

<Témata/>

Zajímá tě naše práce, technologie, tým nebo cokoliv jiného?
Napiš šéfovi vývoje Lukášovi Putnovi.

lukas.putna@heureka.cz