Týmy

Tržiště práce a služeb: Jak udržujeme naše týmy a vývoj v pohybu?

Jiří Huml

Scrum

Jak udržujete ve vývoji dynamiku a revidujete spolupráci mezi týmy? U nás v HeurekaDevs má každý tým plně ve své gesci několik produktových oblastí, proto pořádáme jednou za rok tzv. Workshop produktových oblastí, kde se sejdou všichni vývojáři a produkťáci a nově kolegové z brněnských Dataweps, aby spolu probrali a rozhodli o změnách, které jim usnadní práci. Nehledě na to, že je vždy skvělé se po dlouhé době vidět osobně.

Kvůli pandemii uplynulo od posledního ročníku workshopu více času, než bychom si přáli. Růst a rozvoj Heureky se přitom nezastavil. Produkt s vývojem v tomto ohledu zažil obrovskou expanzi, což vytvořilo prostor k zamyšlení, zda máme naše vývojové týmy postavené optimálně. V Heurece je zvykem dát týmům prostor k tomu, aby se samy pokusily najít řešení, které bude nejlépe vyhovovat jejich potřebám a budou schopny dodávat kvalitní produkt v rozumných termínech.

Samozřejmě je také potřeba vytvořit mantinely, ve kterých se během workshopu budeme pohybovat. Ty nám poskytnou bezpečné prostředí k provádění produktových i personálních změn v našich týmech.

Máte-li pochybnosti, zda je něco takového proveditelné v průběhu jediného dne, pak vězte, že se již podobné dohody v průběhu předchozích ročníků udály.

Sběr dat a příprava

Aktuálně je nás v produktu a vývoji již přes sedmdesát. V kontextu přípravy takové akce je nesmírně důležité maximálně využít čas, který máme k dispozici, nikdo nechce odjet s pocitem, že vlastně nic nevyřešil. Byla potřeba pořádně si rozmyslet, na čem tým pracuje a co potřebuje do budoucna. K tomu jsme připravili vstupní formulář. Ze sesbíraných informací jsme připravili materiály, které účastníkům usnadnily orientaci mezi týmy

Průběh workshopu

V den workshopu jsme se sešli na jednom místě, které poskytlo dostatek prostoru pro vytvoření samostatných stanovišť pro každý náš tým. Vzniklo tak jakési interní tržiště práce a služeb, kde záleželo jen na schopnostech jednotlivců a týmů docílit změny, se kterou na workshop přijeli.

Důležité bylo nastavit ony mantinely. Pokud by neexistovala žádná pravidla, mohlo by lehce dojít k narušení křehké rovnováhy, zajišťující chod a rozvoj části Heureky, na které se podílíme. Proto jsme připravili sadu nezbytných, smysluplných omezení, která měla chránit nejen zájmy společnosti, ale též zájmy našich týmů a jednotlivců. 

  • Pravidla pomáhají uvědomit si odpovědnost za produkt, tým i proces
  • Potřebujeme zajistit kontinuitu práce na produktu i provozovaných služeb

Jaké změny mohly nastat? 

Podívejme se na jednoduchý příklad, kdy tým A vlastní službu X, která jim zcela nezapadá do jejich produktové oblasti a nezvládají ji dlouhodobě udržovat (natož rozvíjet). Workshopem vznikne ideální příležitost nabídnout tuto službu týmu B. Ten by jí byl ochoten převzít, má k ní totiž blíže než její současný majitel. Sám se však potýká se službou Y a nemůže si dovolit přibrat ještě další závazek. Dostanou však společně nápad zkusit se pobavit s týmem C, který je po chvíli vyjednávání ochotný vyměnit službu Y za službu Z. K té má nejblíže tým A, čímž se celá výměna uzavře ke spokojenosti všech zúčastněných.

Možné změny

Typy změn

Jaké scénáře mohou například nastat?

  • změna produktu nebo služby
    • zároveň ale všechny produktové oblasti zůstanou pokryté a každá služba má zajištěn provoz i údržbu
  • změna v týmu - přechod člena mezi týmy 
  • rozdělení týmu - na shodě se musí shodnout tribe leadi a celý tým 
  • změna/vznik nového tribu - tribe musí mít ucelenou zákaznickou oblast
  • případně jiná změna 

Aby mohla změna projít hladce, byla potřeba pořádně promyslet všechny potenciální důsledky. K tomu by měly dopomoci sady otevřených koučovacích otázek, zaměřené na konkrétní typ změny v týmu. 

Například:

  • přechod člena do jiného týmu
    • Kdy přesně by měl člen našeho týmu odejít, aby byla zajištěna kontinuita činností, na nichž se podílel?
    • Jak zajistíme, aby nám s odchodem člena neodešlo i důležité know-how?
  • příchod nového člena
    • Co pomůže nové posile se začlenit do týmu?

Celkově se podařilo vyřešit některé věci, které by jinak trvaly týdny nebo měsíce. Cílem workshopu bylo přispět k autonomnímu rozhodování v týmech. Aby byl workshop skutečně úspěšný, musíme udělat maximum pro to, aby se vyjednané změny opravdu staly. Věříme, že se to podaří. 

A nakonec - nemůžeme vás připravit o malý fotoreport. Načerpejte trochu atmosféry z workshopu.

Úvodní slovo od šéfa produktu Marka Grynhoffa (vpravo) a šéfa vývoje Lukáše Putny


Všichni účastníci měli negativní PCR test


Dobré vlny v One Feed Processing týmu


Diskuze našich mobile vývojářů


Některé týmy pojaly nábor velmi originálně


Nechyběla ani tekutá náborová kampaň


Část Search týmu, díky kterému na Heurece vždy najdete odpověď na svou otázkuNedávno vzniknuvší tým One Content Admin


Organizační tým při kontrole kvality 😎


Autor článku

Jirka je agilním koučem v Heurece, mentoringem ​a koučováním​ pomáhá rozvoji ostatních Heurečanů. Z předešlých firem, ve kterých působil, sbíral zkušenosti s mnoha dalšími dovednostmi – byl scrum masterem i manažerem. Volný čas tráví nejraději aktivitami s rodinou a velmi rád si sem tam něco vytiskne na 3D tiskárně.

Podobné články

10 důvodů proč bejt vývojářem

10 důvodů proč bejt vývojářem

Každej sem tam prožijeme nějakou tu osobnostní krizičku. Sami sebe se ptáme: Co to dělám? A proč…

Kancelářský drážní rozhlas z buildserveru

Kancelářský drážní rozhlas z buildserveru

V libereckém kanclu máme build server pro naše mobilní aplikace (iOS a Android), který má na…

Generace Z: Nová naděje

Generace Z: Nová naděje

Lidé jsou různí. Spousta z nás už se pomalu dostává do toho věku, kdy začíná vyslovovat myšlenky o…

Zaber si svou židli!

<Nejsme asociálové/>

<Témata/>

Zajímá tě naše práce, technologie, tým nebo cokoliv jiného?
Napiš šéfovi vývoje Lukášovi Putnovi.

lukas.putna@heureka.cz