Týmy

Naše 'Aha momenty' při zavádění OKR pro 50 týmů v celé Heureka Group

Lukáš Putna

Vývoj

V rámci zavádění OKR do všech 50 týmů v celé Heureka Group jsme postupně naráželi na různé překážky, které nám bránily v kvalitní implementaci. Postupně jsme přicházeli na další a další souvislosti, které jsou ke správnému zavedení OKR do firmy naprosto klíčové. Nazvali jsme to ‘Aha momenty’ a Lukáš s Markem je poprvé veřejnosti představili na našem OKR Meetupu, který jsme pořádali v září na Lodi Pivovar v Praze. Nyní se o ně podělíme i s vámi zde na blogu.

Lukáš Putna (CTO) a Marek Grynhoff (CPO) prezentují na OKR Meetupu naše Aha momenty


#1 Každý cíl musí mít smysl

  • Objective musí mít jasně a jednoduše popsaný smysl. Někdy je hodně náročné, ale čím lépe to popíšete, tím více dává vaše práce smysl. Někdy díky tomu dokonce zjistíte, že něco smysl nemá.

#2 Podpora vedení je klíčová

  • Těžko zavedete OKR zdola, pokud nemáte vedení s OKR mindsetem. OKR jsou hodně o focusu – a ten týmy nezískají, pokud vedení nebude respektovat kvartální OKR a budou zadávat úkoly týmům „bokem“.
  • Je těžké opustit „projektový mindset“, určování co se přesně má udělat a kdy to bude spuštění – místo toho si řekněte, co je objective a nechte na lidech, jak toho dosáhnou.
  • Vytvořte Fail safe prostředí – úspěch objectives není nikdy garantován, obzvlášť s ambiciózním přístupem.
  • O smysluplnosti OKR musíte přesvědčit i vaše investory – nejlépe výsledky, což trvá, v našem případě skoro rok.

#3 Mindset a kultura musí být na OKR ready

  • OKR podle nás vybízí k autonomii, ale ne všichni tu zodpovědnost chtějí.
  • Musíte mít trvalou odpovědnost týmů za konkrétní produktové oblasti, jinak to nefunguje.
  • OKR jsou o ambicióznosti, ale umožněte Fail safe prostředí.
  • Upřednostněte outcome mindset (versus output).
  • OKR se nemusí hodit do každého prostředí. Zvažte to. I když je firma na OKR ready, někteří to nedají.

#4 Zavádějte OKR postupně

  • Nedokážeme si představit zavedení „big bangem“ do celé firmy.
  • Začněte v týmech, které jsou k tomu nejvíce naklonění – u nás např. produkt/vývoj a postupně přidávejte další týmy a oddělení – u nás např. marketing, sales. Poté v nějaké další fázi dotáhněte OKR do zbytku firmy.
  • Tento postup je klíčový pro přesvědčení jak managementu, tak všech lidí ve firmě.
  • Začněte na týmové úrovni, pak až řešte OKR na celofiremní úrovni.

#5 Důležitá je vyjasněná vize firmy

  • Všichni musí vědět kam jdete, aby mohli hledat smysl.
  • Pozor na to, možná si myslíte, že to všichni ví, ale špatně nebo málo to komunikujete.

#6 OKR versus KPI, improvement versus BAU

  • Když jsme postupně zaváděli OKR do firmy, začali jsme narážet na to, že některé týmy říkaly, že pro ně OKR nejsou vhodná. Šlo hlavně o „supportní“ týmy, co řeší hodně operativy. Všechny týmy ale řeší nějakou operativu. Někdo méně, někdo více. Nazvali jsme to business as usual (BAU). Vedle toho stojí OKR, která jsou hlavně o inovaci a posouvání věcí někam dál. Každý tým musí řešit inovaci. Tomu říkáme improvement.
  • Pointa je, že OKR jsou tady od toho, abyste řídili improvement a KPI jsou tady od toho, abyste věděli, že vše ostatní funguje jak má. Potřebujeme oboje, jen u každého týmu se může lišit podíl práce na OKR a na KPI.
  • Marek se na toto téma rozepsal v minulém článku.

#7 Nejlepší škola je někoho něco učit

  • Vyzkoušeli jsme si to při zavádění OKR. Připravili jsme několikadenní online workshop pro 60 leadů z celé Heureka Group a předali jsme jim potřebné know how k tomu, aby to potom mohli předat dál do svých týmů. Udělali jsme tak z lidí ve firmě další učitele. Zároveň jsme se sami hodně naučili.
  • O workshopu jsme již psali zde nebo zde a taky zde.

#8 Najít smysluplné metriky je někdy těžké, ale vyplatí se to

  • Doteď hodně bojujeme s tím, jak si správně nastavit key resulty, aby byly měřitelné.
  • Lidi mají tendenci dělat taskové key resulty, které jsou true/false. Vedeme je k tomu, aby místo toho použili nějakou metriku - zlepšilo to něco?
  • Najít správnou metriku je těžké a někdy je težké ji i změřit – nejsou data, nemáte na to nástroje…
Lukášova a Markova prezentace na OKR MeetUpu


Autor článku

Lukáš je šéf vývojářů v Heurece, snaží sjednotit technologický směr s produktovou vizí Heureky. Je velkým zastáncem agilních metodik s velkým důrazem na samostatné vývojové týmy, které tímto způsobem vede.

Podobné články

10 důvodů proč bejt vývojářem

Každej sem tam prožijeme nějakou tu osobnostní krizičku. Sami sebe se ptáme: Co to dělám? A proč vlastně? A po tomhle zpochybnění dosavadní…

Kancelářský drážní rozhlas z buildserveru

V libereckém kanclu máme build server pro naše mobilní aplikace (iOS a Android), který má na starost jejich kontinuální integraci a dělá…

Generace Z: Nová naděje

Lidé jsou různí. Spousta z nás už se pomalu dostává do toho věku, kdy začíná vyslovovat myšlenky o tom, že ta generace dnešních školáků je…

Zaber si svou židli!

<Nejsme asociálové/>

<Témata/>

Zajímá tě naše práce, technologie, tým nebo cokoliv jiného?
Napiš šéfovi vývoje Lukášovi Putnovi.

lukas.putna@heureka.cz