Týmy

Naše 'Aha momenty' při zavádění OKR pro 50 týmů v celé Heureka Group

Lukáš Putna

Vývoj

V rámci zavádění OKR do všech 50 týmů v celé Heureka Group jsme postupně naráželi na různé překážky, které nám bránily v kvalitní implementaci. Postupně jsme přicházeli na další a další souvislosti, které jsou ke správnému zavedení OKR do firmy naprosto klíčové. Nazvali jsme to ’Aha momenty’ a Lukáš s Markem je poprvé veřejnosti představili na našem OKR HeurekaDevs Meetupu, který jsme pořádali v Praze. Nyní se o ně podělíme i s vámi zde na blogu.


#1 Každý cíl musí mít smysl

  • Objective musí mít jasně a jednoduše popsaný smysl. Někdy je hodně náročné, ale čím lépe to popíšete, tím více dává vaše práce smysl. Někdy díky tomu dokonce zjistíte, že něco smysl nemá.

#2 Podpora vedení je klíčová

  • Těžko zavedete OKR zdola, pokud nemáte vedení s OKR mindsetem. OKR jsou hodně o focusu – a ten týmy nezískají, pokud vedení nebude respektovat kvartální OKR a budou zadávat úkoly týmům „bokem“.
  • Je těžké opustit „projektový mindset“, určování co se přesně má udělat a kdy to bude spuštění – místo toho si řekněte, co je objective a nechte na lidech, jak toho dosáhnou.
  • Vytvořte Fail safe prostředí – úspěch objectives není nikdy garantován, obzvlášť s ambiciózním přístupem.
  • O smysluplnosti OKR musíte přesvědčit i vaše investory – nejlépe výsledky, což trvá, v našem případě skoro rok.

#3 Mindset a kultura musí být na OKR ready

  • OKR podle nás vybízí k autonomii, ale ne všichni tu zodpovědnost chtějí.
  • Musíte mít trvalou odpovědnost týmů za konkrétní produktové oblasti, jinak to nefunguje.
  • OKR jsou o ambicióznosti, ale umožněte Fail safe prostředí.
  • Upřednostněte outcome mindset (versus output).
  • OKR se nemusí hodit do každého prostředí. Zvažte to. I když je firma na OKR ready, někteří to nedají.

#4 Zavádějte OKR postupně

  • Nedokážeme si představit zavedení „big bangem“ do celé firmy.
  • Začněte v týmech, které jsou k tomu nejvíce naklonění – u nás např. produkt/vývoj a postupně přidávejte další týmy a oddělení – u nás např. marketing, sales. Poté v nějaké další fázi dotáhněte OKR do zbytku firmy.
  • Tento postup je klíčový pro přesvědčení jak managementu, tak všech lidí ve firmě.
  • Začněte na týmové úrovni, pak až řešte OKR na celofiremní úrovni.

#5 Důležitá je vyjasněná vize firmy

  • Všichni musí vědět kam jdete, aby mohli hledat smysl.
  • Pozor na to, možná si myslíte, že to všichni ví, ale špatně nebo málo to komunikujete.

#6 OKR versus KPI, improvement versus BAU

  • Když jsme postupně zaváděli OKR do firmy, začali jsme narážet na to, že některé týmy říkaly, že pro ně OKR nejsou vhodná. Šlo hlavně o „supportní“ týmy, co řeší hodně operativy. Všechny týmy ale řeší nějakou operativu. Někdo méně, někdo více. Nazvali jsme to business as usual (BAU). Vedle toho stojí OKR, která jsou hlavně o inovaci a posouvání věcí někam dál. Každý tým musí řešit inovaci. Tomu říkáme improvement.
  • Pointa je, že OKR jsou tady od toho, abyste řídili improvement a KPI jsou tady od toho, abyste věděli, že vše ostatní funguje jak má. Potřebujeme oboje, jen u každého týmu se může lišit podíl práce na OKR a na KPI.
  • Marek se na toto téma rozepsal v minulém článku.

#7 Nejlepší škola je někoho něco učit

  • Vyzkoušeli jsme si to při zavádění OKR. Připravili jsme několikadenní online workshop pro 60 leadů z celé Heureka Group a předali jsme jim potřebné know how k tomu, aby to potom mohli předat dál do svých týmů. Udělali jsme tak z lidí ve firmě další učitele. Zároveň jsme se sami hodně naučili.
  • O workshopu jsme již psali zde nebo zde a taky zde.

#8 Najít smysluplné metriky je někdy těžké, ale vyplatí se to

  • Doteď hodně bojujeme s tím, jak si správně nastavit key resulty, aby byly měřitelné.
  • Lidi mají tendenci dělat taskové key resulty, které jsou true/false. Vedeme je k tomu, aby místo toho použili nějakou metriku – zlepšilo to něco?
  • Najít správnou metriku je těžké a někdy je težké ji i změřit – nejsou data, nemáte na to nástroje…


Autor článku

Lukáš je šéf vývojářů v Heurece, snaží sjednotit technologický směr s produktovou vizí Heureky. Je velkým zastáncem agilních metodik s velkým důrazem na samostatné vývojové týmy, které tímto způsobem vede.

Podobné články

10 důvodů proč bejt vývojářem

10 důvodů proč bejt vývojářem

Každej sem tam prožijeme nějakou tu osobnostní krizičku. Sami sebe se ptáme: Co to dělám? A proč…

Kancelářský drážní rozhlas z buildserveru

Kancelářský drážní rozhlas z buildserveru

V libereckém kanclu máme build server pro naše mobilní aplikace (iOS a Android), který má na…

Generace Z: Nová naděje

Generace Z: Nová naděje

Lidé jsou různí. Spousta z nás už se pomalu dostává do toho věku, kdy začíná vyslovovat myšlenky o…

Zaber si svou židli!

<Nejsme asociálové/>

<Témata/>

Zajímá tě naše práce, technologie, tým nebo cokoliv jiného?
Napiš šéfovi vývoje Lukášovi Putnovi.

lukas.putna@heureka.cz